Name:
Email Address:
Apakah pandangan anda terhadap blog ini?
Anda ada soalan , permintaan atau perlukan bantuan? nyatakan.

This HTML form was created by Freedback.

Friday, December 10, 2010

nota 1M: iman dan amal soleh

Alhamdulillah, 1 Muharram 1432 hijrah ini telah tiba, membuktikan nikmat dan kasih sayang Allah yang sangat tidak ternilai harganya dicurahkan kepada kita. Cuma kita sebagai makhluknya yang sering lupa dan lalai dalam mengingati nikmat-nikmat-Nya, malas untk mengabdikan diri kepada-Nya dan sombong untuk sujud menghinakan diri kepada-Nya. Semoga Allah mengampunkan dosa kita yang pernah kita lakukan sama ada yang nyata mahupun yang tersembunyi.

Selawat dan salam khusus untuk nabi Muhammad, penutup segala nabi dan contoh teladan sepanjang zaman. Kebijaksanaan dan akhlak baginda merupakan satu-satunya sumber inspirasi yang mampu memotivasikan setiap umat.

Bersempena permulaan hari dalam tahun 1432 Hijrah ini, saya terpanggil untuk memulakan tajuk asas dalam Islam. Setiap muslim wajib menyedari bahawa kesempurnaan iman bukan semata-mata mempercayai rukun Iman semata-mata, malah ia amat berhajatkan kepada pembuktian dengan amalan bertepatan dengan hadis riwayat Muslim yang bermaksud “ iman adalah mengiktikad dengan keyakinan di dalam hati, dan mengikrarkan dengan lidah, dan mengerjakan dengan anggota (segala apa yang diykinkan)”.

Dasar utama iman adalah mengakui bahawa tiada tuhan yang disembah melainkan Allah. Mempercayai malaikat-Nya, mempercayai rasul utusan-Nya, mempercayai kitab-kitab-Nya, mempercayai Qada’ dan Qadar-Nya serta mempercayai hari kiamat.

Kemantapan iman seseorang tidak hanya sekadar iktikad dengan hati semata-mata. Keprihatinan dalam mengawal diri dalam menjalani kehidupan dengan menampilkan ciri-ciri keimanan adalah neraca untuk menilai sama ada seseorang itu beriman dengan iktikad yang sempurna atau hanya sekadar iman dengan lisan sahaja.
Diantara ciri-ciri orang beriman adalah

1. Sentiasa berfikir tentang sesuatu yang dijadikan oleh Allah di muka bumi ini, yang akhirnya menjurus untuk tunduk mengagungkan-Nya dengan mengamalkan segala perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya.
2. Memiliki sifat malu dalam kehidupan. Malu daripada melakukan sesuatu yang bertentangan dengan ajaran Allah, malu jika meninggalkan perintah-perintah-Nya. Ini semua didasari oleh keimanan bahawa seluruh gerk-laku kehidupan kita sentiasa diperhatikan oleh Allah. Jika rasa malu itu hilang dari diri seseorang, maka tidak hairanlah baginya melakukan perkara-perkara yang mungkar serta maksiat.
3. Cenderung untuk melakukan kebaikan dan kebenaran.
4. Ikhlas dalam setiap kerja atau amal yang dilakukan , tanpa mengharapkan sesuatu pembalasan, samaada pembalasan dari manusia atau daripada Allah. Keikhlasan ini terbit apabila meyakini bahawa setiap yang dikerjakan hanya semata-mata kerana tunduk dan patuh kepada penciptanya.
Kelazatan dan kemanisan iman tidak akan tercapai seandainya sesuati perkara atau amal yang dikerjakan mempunyai pengharapan kepada yang lain selain daripada Allah.
Bagi setiap manusia yang memperolehi kelazatan iman, mereka akan merasakan bahawa dirinya sentiasa berhadapan dengan penciptanya iaitu Allah S.W.T. Mereka akan sentiasa mengharapkan bahawa setiap perbuatan dan amalannya diredhai Allah S.W.T. Mereka juga sentiasa waspada dan curiga seandainya perlakuan hidupnya dicemari dengan ciri-ciri yang boleh mendorong kepada tegahan Allah.
Surah al-Mukminun secara jelas mendefinasikan orang mukmin sepertimana berikut:
1. Sesungguhnya beruntunglah bagi orang-orang yang beriman.
2. Mereka yang khusyuk dalam mengerjakan solat.
3. Dan yang menjauhi perkataan yang kosong dan kotor.
4. Dan yang mengeluarkan zakat.
5. Dan yang menjaga kehormatannya (tidak melepaskan syahwatnya).
6. Melainkan kepada isterinya dan hamba perempuan mereka, sesungguhnya itu tidaklah tercela.
7. Tetapi orang-orang yang mencari selain daripada itu, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas.
8. Dan orang-orang yang memelihara amanah dan memenuhi janji.
9. Dan yang menjaga solat mereka.
10. Dan itulah orang-orang yang layak mempusakai.
11. Mereka mempusakai syurga firdaus, dan mereka kekal didalamnya.
Semoga artikel pendek diatas membantu kita untuk meningkatkan tahap keimanan kita kepada Allah. Tanggapan bahawa iman hanya dalam hati

Rujukan; Mutiara Hadis Ke Arah Membentuk Peribadi Mukmin Amir haji Marzuki, Bahagian Dakwah Jabatan Agama Islam Selangor.

Anwarjauhari,
www.anwaruitm.blogspot.com
1 Muharram 1432, Selasa
Bilik imam surau S17
Cuti Awal Muharram

No comments:

Post a Comment