Name:
Email Address:
Apakah pandangan anda terhadap blog ini?
Anda ada soalan , permintaan atau perlukan bantuan? nyatakan.

This HTML form was created by Freedback.

Friday, December 10, 2010

2M hakikat taqwa

Bismillahirrahmanirrahim
Hakikat takwa

Marilah kita bertakwa kepada Allah dengan meninggalkakan rasa takut kepada Allah. Takut kepada Allah tidak cukup diucapkan dengan kata-kata, namun harus dibuktikan dengan amal perbuatan.
Abu Laits Samarqandi rah.a. menegaskan bahawa seseorang dinyatakan mempunyai rasa takut kepada Allah apabila mempunyai tujuh tanda berikut:

1. Dia memiliki lidah yang sentiasa sibuk dengan berzikir kepada Allah, membaca Al-Quran dan memperbincangkan ilmu. Dengan demikian, lidahnya tidak lagi digunakan untuk berdusta, mengumpat, mengadu domba, dan sebagainya.
2. Dia memiliki hati yang dari dalamnya selalu dijauhkan rasa permusuhan, dengki dan sebagainya.
3. Penglihatannya tidak dipergunakan untuk melihat sesuatu yang diharamkan Allah, memandang dunia dengan perasaan nafsu, tetapi mengambil iktiba. Rasulullah s.a.w. bersabda, “Barangsiapa memenuhi memenuhi matanya dengan perkara yang haram, maka Allah s.w.t. akan memenuhi matanya kelak pada hari Kiamat dengan api neraka”.
4. Dia tidak akan memasukkan makanan yang haram ke dalam perutnya, kerana perbuatan demikian adalah dosa. Rasulullah bersabda, “ ketika sesuap makanan haram masuk ke dalam perut anak cucu Adam, maka semua malaikat di langit dan di bumi melaknatnya, selama suapan itu masih di dalam perutnya. Dan jika ia mati dalam keadaan demikian, maka tempat kembalinya adalah neraka”.
5. Dia tidak menggunakan tangannya untuk melakukan perbuatan-perbuatan buruk, tetapi tangannya itu digunakan untuk melakukan amal-amal soleh.
6. Dia tidak melangkahkan kakinya ke tempat-tampat maksiat, tetapi kakinya itu digunakan untu bejalan di jalan Allah dan bergaul dengan orang-orang soleh.
7. Dia menjadikan ketaatannya itu ikhlas kerana Allah Ta’ala.

Sememangnya, amalan-amalan seperti di atas tidak mudah untuk diamalkan, tetapi bagi orang-orang yang benar–benar mengharapkan kebahagiaan abadi di akhirat nanti,beban berat yang tidak lagi menjadi persoalan meskipun dia harus merangkak sedikit demi sedikit.

Allah berfirman, “Barangsiapa menghendaki keuntungan akhirat, akan Kami tambah keuntungan itu baginya. Dan barangsiapa mengkehendaki keuntungan dunia, tentu Kami akan berikan kepadanya sebahagian keuntungan dunia itu; dan tiadaklah baginya satu bahagianpun di akhirat”
Allah berfirman, “Dan janganlah kamu seperti orang-orang yang lupa kepada Allah, lalu Allah menjadikan mereka melupakan dirinya sendiri. Mereka itulah orang-orang yang fasiq” (Al-Hasr:19)

Rujukan : Maulana Ahmad Syaifudin, Keutamaan Menundukkan pandangan, Pustaka Ramadhan.

Anwarjauhari
www.anwaruitm.blogspot.com
2 Muharram 1432 Rabu
Dewan seminar masjid At-taqwa
Desa Subang Permai
Kem Smart 3S : Solat, Soleh, Sukses!

No comments:

Post a Comment